Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Európában dízelhiány lehet, de Magyarország megmenekült

888.hu

2023.01.20. 12:45

A kormány alkut kötött Brüsszellel az orosz üzemanyagról.

 

A Világgazdaság hiteles forrásokból úgy értesült, hogy a kormány sikerrel lobbizott Brüsszelben, és mentességet kapott a heteken belül élesedő újabb orosz szankciók alól. Így a Mol behozhat a pozsonyi finomítóból a hazai piacra orosz kőolajból készült üzemanyagot.

A hatálybalépés előtt álló EU-s szabály azt mondja ki, hogy február 5-től tilos Európába behozni és kereskedni orosz olajtermékekkel. Mindez óriási kiesést jelent, hiszen az európai dízelfogyasztás egytizedét az orosz olajtermékek adják.

A lap azt írja, a kontinens eleve dízelhiánytól szenved. Ennek elmélyülése a Covid-válság idejére nyúlik vissza, amikor több finomítót felszámoltak, illetve a bővítési projektek abbamaradtak. A kínálat így most napi 1,5 millió hordóval marad alatta a keresletnek.

Ebből 60–70 százalékot az orosz import pótol. A benzinnél jobb a helyzet, itt napi 0,5–1 millió hordónyi plusz áll rendelkezésre. Európában azonban a dízel kritikus termék, a finomítók is erre vannak optimalizálva. A kontinensen a járműveknél is a dízelüzem a meghatározó, ellentétben az Egyesült Államokkal vagy Japánnal, ahol a benzin az elsődleges üzemanyag.

 

Brüsszelben arról döntöttek, hogy a Slovnaft kapacitásait vissza kell vágni 100-ról először 70 százalékra. Még úgy is, hogy az Európai Bizottság engedélyezte a Slovaftnak, hogy a cseh dízelpiac 30 százalékát ellássa termékkel 2023 decemberéig. Csakhogy a Slovnaft pozsonyi finomítójának letekerése nemcsak Magyarországon okozna zavart az ellátásban, hanem Ausztriában és a dél-lengyel piacon is. Az üzem ugyanis oda is exportál. Szakértők a Világgazdaságnak arról beszéltek, hogy ezek az országok az elmúlt hetekben komoly lobbitevékenységet folytattak annak érdekében, hogy felpuhítsák a tiltást, és a pozsonyi egység tekintetében mentességet harcoljanak ki. A szlovák finomítóra szüksége van a régiónak, és mindenki abban érdekelt, hogy ne csökkentsék a kapacitásait.

Hogy ez sikerült-e, az egyelőre bizonytalan. Ugyanakkor a Világgazdaság magas rangú források arról tájékoztatták, hogy Magyarország a cseh modellhez hasonlóan biztosan engedményt kapott.

 

Vagyis a Slovnaft 30 százalékos arányig biztosíthat dízelellátást a magyar piac számára is. Ennek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni.

A Világgazdaság hivatalos forrásból egyelőre nem tudta megerősíteni a hírt, de amennyiben az valóban helytálló, óriási terhet vesz le a magyar fogyasztók válláról. Enélkül ugyanis könnyen elképzelhető a literenkénti 800 forintos üzemanyagár, ráadásul komoly hiányjelenségekkel is számolni kellene. Alternatív útvonalakon papíron lehetne pótolni a pozsonyi forrást (a trieszti kikötőből vagy német finomítókból), de ezek mind jelentősen drágább megoldások. Éppen ezért több szakértő eleve önsorsrontó lépésként értékelte az orosz olajtermékek kereskedelmének a stopját, ám nem lehet kizárni, hogy Brüsszel kitart emellett.

 

 

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére