Azt kéri a Mol, mindenki csak annyit tankoljon, amennyire szüksége van
2022.07.27. 19:40
„A Dunai Finomító a tervek szerint július végén áll le, a karbantartás költségvetése mintegy nyolcmilliárd forintot tesz ki. Az üzemek fokozatosan indulnak újra: jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után. Ezt követően már teljes kapacitással működik majd a Dunai Finomító.” – közölte Ratatics Péter.
Arra a kérdésre, hogy a leállással járó kiesést hogyan és honnan pótolja a Mol, a szakember elmondta: több évtizedes gyakorlatuk alapján már jóval a leállás előtt elkezdtek készleteket építeni, a mostani leállás előtt viszont a háború kitörése miatti ellátáslánc-akadozás, valamint az árszabályozás miatti kiugró kereslet és importhiány ennek a készletnek a jelentős részét felemésztette. A Mol mindent megtesz annak érdekében, hogy a leállással járó jelentős termékkiesést pótolja – fogalmazott.
A hiányzó mennyiség egy részét a pozsonyi finomítóból irányítjuk át, míg egy másik részét a megmaradt tartalékaink felhasználásával pótoljuk. Ezek a mennyiségek azonban nem tudják teljes mértékben fedezni a hiányt, és piaci pótlásukra is korlátozottak a lehetőségek.”
– mondta.
Ratatics Péter arra is felhívja a figyelmet, hogy bár a Mol-töltőállomásokon alkalmazott ötvenliteres tankolási korlát azt a célt szolgálja, hogy mindenki hozzájusson üzemanyaghoz, egyes kutakon lehetnek átmeneti leürülések.
Ezért mindenkitől kérjük, hogy csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, hiszen csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten.”
– hangsúlyozta.
Nem pénzügyi kérdésként, hanem ellátásbiztonsági kérdésként tekintünk az ársapka-szabályozásra – fogalmazott Ratatics Péter az október 1-jéig érvényben lévő benzinárstoppal kapcsolatban.
Nyáron megnő a szezonális üzemanyag-kereslet, akár harminc-negyven százalékkal is magasabb lehet. A politikai szándékot értjük, hiszen egy családnak rendkívüli terhet jelentene a nyolcszáz forint körüli piaci üzemanyagár kifizetése. De a piac torzul az ársapkával, és ez hosszú távon nem jó, kiváltképp az egyre gyakoribb visszaélések miatt.”
– hívta fel a figyelmet.
„A magyar piac akkor tud jól működni, ha van benne import. Árazási politikánk nem költség-, hanem versenyalapú. A Mol normál esetben a környező országok áraihoz viszonyítva határozza meg az üzemanyagárat, éppen azért, hogy senki ne kerüljön monopolhelyzetbe. A meghatározott 480 forintos ár azonban jóval kevesebb, mint a piaci ár. A külföldi beszállítók ilyen feltételek mellett hosszú távon nem lesznek érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában.” – fejtette ki Ratatics Péter