Kijavították a százhalombattai finomító hibáját, de ez sem hoz még nyugalmat
2022.12.06. 10:00
Kedd reggel is kígyózó sorok a benzinkutaknál, sok helyen nincs üzemanyag, a közösségi médiát elárasztották a bejegyzések, ki a MOL-t hibáztatja, ki az ársapkát szüntetné meg – továbbra is kaotikusak a viszonyok a hazai töltőállomásokon. A közösségi médiában is gerjesztett pánikérzés olykor erősebb, mint a begördülő tartálykocsik megnyugtató látványa. A Világgazdaság olvasói szélsőséges tankolási tapasztalatokról számoltak be a lapnak, és csak az hozhat megnyugvást, ha teljes gőzzel termel a százhalombattai finomító.
Ezzel kapcsolatban a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, Grád Ottó próbált megnyugtatni mindenkit az RTL megkeresésére:
A MOL egyelőre nem erősítette meg a hírt.
A szakember hozzátette, ennek ellenére a problémák fennmaradnak, mert az ellátás másik fontos eleme, az import továbbra is hiányzik.
Jelenleg a kereslet jelentősen meghaladja a kínálatot, és ez mindaddig fennmarad, amíg a hatósági árszabályozás változatlanul érvényben lesz – ezt pedig az InfoRádiónak nyilatkozta Grád Ottó. Hozzátette, a finomító újraindulásával csak mérséklődni fog a nagy hiány, de megmaradnak a problémák, mert a finomító egyedül nem képes ellátni a piacot. Mint ismertette, a hatósági ár bevezetése előtt a hazai üzemanyag-ellátást 70 százalékban a hazai termelésből, 30 százalékban pedig importforrásból érkező üzemanyagok biztosították.
Bacsa György, a MOL Nyrt. ügyvezető igazgatója korábban azt nyilatkozta, hogy bár a MOL felelős vállalatként mindent megtesz az üzemanyag-ellátás érdekében, két dologra nem tud garanciát vállalni: a kiszámíthatatlan és a rajta kívül álló dolgokra. Az országos üzemanyaghiány okaként az igazgató a nagy keresletet jelölte meg:
A százhalombattai finomítót eredetileg pénteken nyitották volna meg, ám nyomáspróbát végeztek és eközben újabb csőrepedést tártak fel, így részleges, legfeljebb 50–55 százalékos kapacitással működött. A létesítményben lényegében a nyár közepe óta tovább nem halasztható karbantartás zajlik. Nem kis projektről van szó, a MOL történetének legkiterjedtebb nagyszervizét bonyolítja.
A Dunai Finomító 1965-től finomítja a kőolajat, 1200 főt foglalkoztat, a kapacitása napi 165 ezer hordó. Ez évente 8,1 millió tonna olaj feldolgozását jelenti, amivel a százhalombattai komplexum a közép- és kelet-európai régió egyik legnagyobb finomítója.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a legutóbbi kormányinfón emlékeztetett rá, hogy a kormány legutóbb december 31-ig hosszabbította meg az üzemanyagár-stopot, ugyanakkor most valóban aggasztó hírek érkeznek az ellátást illetően.
A MOL-nak kell döntenie, hogy képes-e ellátni az országot a szükséges üzemanyaggal, vagy sem. A kérdés, hogy meddig tudjuk biztosítani az ország benzin- és dízelellátását. Ha nincs elegendő benzin és gázolaj, akkor kell lépni.
EZEK IS ÉRDEKELHETNEK
borsonline.hu