Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Batman Superman ellen - a szuperhõsfilmek alkonya

Horváth József György

2016.03.25. 17:38

Mert az igazság hajnala biztosan nem. KRITIKA!

Mondd csak, vérzel?

Igen, ez a film sajnos ezer sebből vérzik. Két és fél óra, ami magában nem is lenne baj, ha az a 150 perc nem lenne tele vontatott és felesleges jelenetekkel. Hiányoznak a csavarok, miközben a film egész végig nagyon kiszámítható. Akció terén is kielégületlenül hagyja a nézőt.

Sok-sok érvet lehet felsorakoztatni amellett, miért nem érdemes megnézni ezt a filmet, de mégiscsak egy gyerekcipőben járó Justice League filmről van szó. Szóval látni kell, viszont ne lepődjünk meg ha lógó orral, csalódottan jövünk majd ki a moziból. De igazából mit is várunk az Acélember után? Mit várunk Zack Snyder rendezőtől, aki a 300 óta nem rendezett normális filmet? A Holtak hajnal és a Sucker Punch is ZS-kategóriás akció-horrorok. Snydert mindenki a Watchmen miatt mosdatja, hogy "de az egy jó film, csavaros, jó a sztori". Oké, a nem rossz kategóriába belefér, viszont a Watchmen igazi gyengesége a saját univerzumában van, ugyanis súlytalan egy Justice League univerzumhoz képest.

Na de akkor induljunk ki az Acélemberből. Imdb-n összekapirgált egy szánalom 7,2-es értékelést. A Superman visszatér óta a rajongók nagyon szerették volna, hogy végre legyen egy tökös, komoly Superman-sztori. A probléma azonban a viszonyítással van. Nolan annyira jól eltalálta a Sötét lovag-trilógia borongós, földhözragadt realitását, és annyira jól ráillesztette a Christian Bale által megformált Batman karakterére, hogy az szimplán megismételhetetlen. Így lehetetlen volt, hogy ez a koktél máshol is működőképes legyen. Pedig Snyder ezt akarta megismételni:  ami működött Bale Batmanjénél, az működjön Cavill Supermanjénél is. Nem sikerült.

Az Acélemberben elsősorban egy "vívódó", érzelmileg frusztrált Superman-t akartak megismertetni a közönséggel, ez azonban több akadályba is ütközött. Nem lehet elsiklani afelett, hogy Snyder alapvetően egy Michael Bay-hez hasonlítható "buta" rendező. Azt szereti ha minden törik, robban és minden ütésnek ereje van a vásznon. Az érzelmekhez azonban nem ért. Ahogyan Chris Terrio és David S. Goyer forgatókönyvírók sem. Az Acélember alapvetően azért lett egy rossz szuperhősmozi, mert kevéske színészi tehetséggel és minimális érzelmi intelligenciával megáldott Henry Cavill egyszerűen végigpicsogja az egész filmet, miközben két édesapja (földi és kriptoni) eszméket gyártanak köré, ezzel Cavill helyett építve Superman karakterét. Cavill Acélembere komolytalan.

Nincs ez másképp az Igazság hajnalában sem. Cavill ahelyett, hogy faszagyerek lenne tovább picsog és természetesen csak magával foglalkozik. A film nagyon el akarja hitetni, hogy egy egész társadalom vívódását mutatja be, hogy milyen hőst szeretne, de közben csak Superman magába forduló, egoista hozzáállását látjuk, amint sértődötten és értetlenül áll azelőtt, hogy bármekkora szobra legyen Metropolis főterén, közben azért sokan utálják is. Túl nagy dolgokat akar elmondani, túl kevés mondanivalóval. Snyder nagyon azt akarhatja, hogy ne nézzék egy mackónadrágban magyarázó, izomagyú rendezőnek, ezért megpróbálja képi világában és néhol a monológokban is művészire venni a figurát, de ez nagyon nem megy neki és ettől sokszor már kínosan vontatottá válik a film.

Mizu Batman?

 

Az első nagy megkönnyebbülés talán Ben Affleck, aki talán minden idők legegyszerűbb bőregerét formálja meg. Ha Batman drukker vagy, akkor valahogy te is így képzelheted el az öregedő, kicsit befásult, cinikus és mérges Bruce Wayne-t. Egy kőkemény darálógép, aki elől nincs menekvés. Ben Afféeck Batmanje az első, aki visszaadja a képregények horrorisztikus önbíráskodóját. Ettől a Batman-től végre tényleg lehet félni, mert ijesztően mozog az árnyak között, és nem csak simán elveri a bűnözőket, de alaposan meg is kínozza őket. De ami a legjobb benne, hogy nagyon-nagyon dühös. Ennek a Batman-nek a lelkét nem csak szülei halála, hanem Robin elvesztése is marcangolja, Superman-hez fűződő kisebbségi (isten-ember) komplexusa pedig a végletekig frusztrálja. Affleck egy olyan Batman-t alakít, akinek már elege van a saját elveiből, csalódott az általa felállított "nem lövök, nem ölök" szabályokban. Kiégett és már csak egy dolog vezérli: a féktelen bosszúvágya. És ez így tök jó is lenne, ha nem lennének egybitesre kódolva a monológjai, ha Affleck egy kicsit visszavenne a flegmaságából a színészi játék javára, és ha mondjuk nem lenne egy emós Superman-ünk. De hát ez van, ebből kell gazdálkodni.

Ezt a filmet úgy ahogy, de a mellékszereplők mentik meg. A gyönyörű és atomszexi Gal Gadot által megformált Wonder Woman méltatlanul kevés szerepet kap, a hiteles érzelmi szálat Henry Cavill helyett pedig Amy Adams Lois Lane-je és Diane Lane Martha Kent-je viszik el. A humorfelelős Jeremy Irons, aki minden idők leglazább Alfred-je, de sajnos 5-10 percnél többet őt sem látjuk a vásznon.

Az univerzumépítés elképesztően gyenge, a DC szégyellheti magát és kukoricára térdelhet a Marvel-hez képest. Pillanatokra feltűnik Cyborg, Aquaman, és Flash is, de az ő bevezetésük is egyszerűen nevetségesen vág a történetbe. Egyszerűen ötlettelen.

És most jöjjön a két legrosszabb dolog, ami ezzel a filmmel történt:

Lex "idegesítő nyikhaj" Luthor és a világ legelcseszettebb teknősmajomtrollja, Doomsday. Förtelem. Jesse Eisenberg még Mark Zuckerbergként sem idegesített ennyire. A srác olyan elvont és felesleges monológokat kapott az íróktól, hogy végig olyan mintha kínaiul hadoválna, zavarodottan és túljátszva az irritáló primadonnát. Ez a fajta karakter már kicsit kezd elcsépeltté válni. A családi és társadalmi frusztrációkkal küzdő zseni, akit senki sem ért meg. Ez úgy ahogy működött az Bosszúállókban Lokinál, de Kylo Rennél a Star Wars VII. részében már ultragáz volt. Hollywoodban kihalófélbe kerültek az elemi ősgonoszok. Ez a karaktereket súlytalanná, a jó és rossz harcát pedig jellegtelenné és tét nélkülivé teszi. 

És akkor ne is beszéljünk erről a gusztustalan barlangi trollról, akit valahonnan Gyűrűk Ura kukájából bányásztak elő:

Legyőzhetetlen? Félelmetes? Inkább nevetséges. A vásznon töltött perceit pedig inkább odaadnám a két "jó barinak", hadd küzdjenek egymással egy kicsit tovább. Hiszen erről kéne szólnia a filmnek. Két szuperhős erkölcsi szembenállásáról, egy ki-ki meccsről, melynek során két gigászi harcos megismeri egymást és tisztelet ébred bennük a másik iránt. Batman és Superman párharca egyáltalán nem monumentális, az előzetesek alapján pedig annak kellett volna lennie. De ilyenek a trailerek: hazudósak. A film túl kevés időt hagy a harcjelenetekre, nagyon vontatottan építi fel a konfliktust, az első két órában nincs is igazán tartós akció, a karakterek közti kémia pedig nagyon, de nagyon felületes.

A legszörnyűbb mégis a vége:

Amikor már a világ végére húzzák a befejezést, ide oda ugrálunk a helyszínek között, és végig egy valamit vársz, hogy végre kiderüljön, a film hirtelen cserben hagy. Várod a nagy csattanót és a magyarázatot, hogy a film végén történt dolgok mégis hogyan oldódnak meg, de ezt a kérdést félig-meddig megválaszolatlanul hagyják, utalva ezzel a folytatásra, az Igazság Ligája filmre. Szóval ha a hólyagod már nem bírja az utolsó 15 percet, nyugodtan menj ki inkább a wc-re, mégiscsak 150 percről van szó, amit 1 liter kóla társaságában töltesz el... Ne kockáztass egy hólyagrepedést az elcsépelt amerikai ömlengésért.

Egy év és érkezik a nagy film, de a DC-nek nagyon nem áll jól a Marvel Bosszúállóinak majmolása. Ez a szedett-vedett Igazság Ligája túl komolyan veszi magát, de nem elég laza és nem elég humoros, hogy működjön az, amit a Marvel-nél már tökélyre fejlesztettek: egy kis humor, szerethető karakterek, törés-zúzás és egyszerű, de hiteles konfliktus. A Batman Superman ellen nagyon gigantikus akart lenni, minden eddigi szuperhősfilm fölé akart emelkedni, de nem tudott olyan komoly karaktereket és sztorit teremteni, ami elég lenne egy hiteles univerzumépítéshez. Az Acélembernél megbocsájtottad, hogy első film, várod a folytatást. Az igazság hajnalával is ez a probléma.

A legrosszabb az egészben, hogy ezt már mind láttuk. És sajnos az animációs filmekben. A sötét lovag visszatér második része és a Superman: Ítéletnap kb. lefedi az egész történetet, ami azért szomorú, mert a sztori próbál nagyon komoly, nagyon moralizáló lenni, de intelligenciája, ötletessége nem kerekedik a képregények és az animált filmek fölé. Snyder rendezői logikájából kiindulva ez sajnos nem fog változni a jövőben sem. De reménykedjünk.

(Ide amúgy kellene még egy ember, igazából Zöld Lámpás... de a hős hetes valószínűleg hatos marad, ami egy újabb hatalmas baki a DC-től. Ez van, amikor későn kezded az univerzumépítést.)

Imdb-n folyamatosan esik az értékelés, jelenleg 7,7.

Nálunk nagyon jó szívvel: 4/8.

És a legjobb dolog a filmben...

Na, majd jövőre.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére