Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Késik a balatoni vonat? Gyurcsány a hibás!

Pörge Béla

2018.08.08. 14:40

Gyorsan el szeretném oszlatni azt a képzetet, hogy ez a cím poén. Nem az, tényleg így van, mutatjuk, miért!

A Balaton Budapest, illetve a keleti országrész felőli megközelítésében kulcsfontosságú szerepet játszik a vasút. Nyáron hétről hétre olvashatjuk a cikkeket arról, hogy péntek délután, péntek este és szombat délelőtt beáll az M7-es és a 7-es főút, mert mindenki autóval indul a Balaton felé. Kézenfekvő lenne ilyenkor a vonatot választani, de

nem elég, hogy a vasút kényelmetlenebb az autónál (nem visz háztól házig, hogy a legfontosabbat emeljem ki), alaphangon 30-40 percet késik a legfontosabb időszakokban a Balaton környékén.

Nincs ezen mit szépíteni, a MÁV képtelen ellátni a feladatát, nem tudja a Balatont megfelelően kiszolgálni. Persze a történet soktényezős, de bizony még most, 2018-ban is ki kell emelni, hogy a Gyurcsány-kormány, majd a Bajnai-kormány közlekedési ámokfutása csak rontott a vasúti infrastruktúrán.

Rengeteg alacsony kihasználtságú vasútvonalat ítéltek feleslegesnek, ezeket bezárták. Emellett nem is fejlesztettek, a Balaton északi partját kiszolgáló 29-es vonal fejlesztésére, villamosítására is az előző ciklusban írtak csak ki tendert. A lassan megkezdődő munkálatok alkalmat adnak arra, hogy felhívjuk rá a figyelmet, mekkora butaság a vasútvonalak visszafejlesztése és bezárása, azaz Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon elképzelése a vasúti közlekedésről.

A Balaton 2007. márciusa óta nem járható körbe vasúttal. A gyurcsányi eszetlen vasútbezárások elérték a 27-es számú vonalat is, azaz a Lepsény-Csajág-Hajmáskér-Veszprém közötti vasútvonalat. Azóta az északi és a déli parti vonalak csak Szabadbattyánnál érnek össze, a Balatontól 30 kilométerre, míg korábban Csajágnál megvolt az összeköttetés, közvetlen Balatonakarattya után. Csajágtól Lepsény vasúton mindössze kilenc kilométer, ennyi lenne csak az északi és a déli fővonal között a távolság, a Balatontól pár km-re, ha még működne a vonal.

Az értelmetlenséget tovább fokozza, hogy a bezárás után a Hajmáskér-Csajág közötti szakaszt megtartották mentesítővonalként Veszprém felé, napi 1-2 tehervonat közlekedett is rajta évekig. Jelenleg ez a szakasz járható, a Bakonyvasút Szövetség pedig augusztus 25-ére különmenetet hirdetett Veszprém és Papkeszi közé. Papkeszin komolyabb rendezvényt is tartanak majd, melynek célja az illetékesek figyelmének felhívása a vasútvonal újraindításának szükségességre.

Csajág és Lepsény között a vonal járhatatlan, főleg a fémtolvajoknak köszönhetően. Így ott nem lesz különmenet, pedig a vonal egyik legfontosabb szakaszáról van szó. Nem nehéz belátni, hogy mennyit nyerhetnének az utasok azzal, hogy az északi parti vonal felújítása alatt Lepsény, illetve Veszprém felé kerülve az északi part egy részére akkor is el tudnának jutni vonattal, miközben az épülne. A felújítási munkálatokat is megkönnyítené, ha Gyurcsányék annak idején – az előrelátást teljesen mellőzve – nem zárták volna be ezt a vonalat.

Az alábbi honlapon részletesebben is olvashattok a tervezett különmenetről, illetve a vonal fontosságáról.

Érdemes egyébként a fentiekhez hozzátenni, hogy a Balatont ugyan közvetlenül nem érintő, de az oda való eljutást segítő 5-ös számú vonalat (Komárom-Kisbér-Székesfehérvár) a Bajnai-kormány 2009-ben bezárta, míg az Orbán-kormány 2010-ben újra megnyitotta. Ezen a vonalon nyáron Győr és Siófok között "fürdővonat" közlekedik, a Dunántúl északi, keleti részéről segítve a lejutást a Balatonhoz.

A balliberális kormány az ország turisztikailag egyik legfontosabb vonalát is be akarta zárni, részben meg is tette ezt. A 11-es számú Győr-Zirc-Veszprém vonal a Bakonyban áthalad a Cuha-völgyön, illetve a környékről ezen a vonalon lehet eljutni a Balatonhoz kötöttpályán. A Bajnai-kormány 2009-ben a Zirc és a Veszprém közötti szakaszt bezáratta, ezt is az Orbán-kormány nyitotta újra.

A vasút leépítése vezetett oda, hogy ma is ekkora dugók vannak a Balaton felé, és ez sokkal durvább is lehetne a 81-es és a 82-es, valamint a Veszprém és a Balaton közötti utakon, ha annak idején nem nyitják újra a Bajnaiék által bezárt vonalakat. Az északi part fejlesztésével és a 27-es vonal újranyitásával főleg a 71-es út forgalmát lehetne csökkenteni, ami az M7-es forgalmát is enyhítené kicsit.

Persze a fejlesztések beválásához a MÁV szemléletváltására is szükség lenne, tapasztalataim szerint ugyanis a vasúti társaság évtizedekkel van lemaradva, kormányoktól függetlenül. Az viszont, hogy a kormány vonalakat zár be, vagy éppen újranyitja azokat, fejleszti a fővonalakat, az nagyon nem mindegy.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére