Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Amiről nem szól a baloldali sajtó: közel ezer szakmai észrevétel figyelembevételével készült el az új NAT és a kerettantervek

Békési Marcell

2020.02.21. 13:45

Emellett csökkennek a diákterhek, a lexikai anyagrész, a tanári szabadság 10 százalékról 20-ra növekszik a tananyag megválaszthatóságában, a matematikaoktatásban pedig hangsúlyossá tették a mindennapokban használható ismereteket. Kásler Miklós szólalt meg az új NAT kapcsán.

Kásler Miklós újságírók előtt kiemelte: a megújult NAT szakmai konszenzus alapján, hosszas társadalmi, szakmai egyeztetést követően nyerte el végleges formáját.

A dokumentum a nevelést és oktatást korszerűbbé, hatékonyabbá és eredményesebbé teszi – mondta.

A módosított NAT és a csaknem ötven kerettanterv egységes rendszert alkot, és közel ezer észrevétel figyelembevételével készültek el

– jelezte a miniszter.

Kifejtette: a megújult NAT és a kerettantervek csökkentik és egyenletesebbé teszik a tanulói terheket, minden évfolyamon meghatározzák a tanulók heti maximális óraszámát. A maximális óraszámtól további heti két tanórával csak a két tanítási nyelvű iskolákban, a sportiskolákban és az emelt szintű oktatást szervező intézményekben lehet eltérni.

A mostani NAT ezen felül nagyobb szabadságot is ad a tanároknak: eddig a tantárgyak éves időkeretének 10 százalékáról rendelkeztek saját döntésük alapján a pedagógusok, ez mostantól 20 százalékra nő.

Hozzátette: a cél az volt, hogy a kerettantervekben részletezett ismereteket egy átlagos iskolában az alapóraszám 80 százalékában el lehessen sajátítani, a fennmaradó időt pedig a felzárkóztatásra, tehetséggondozásra vagy a készségek fejlesztésére lehessen fordítani.

Rámutatott: a tantárgyak többségében csökken a lexikális ismeretek mennyisége – összhangban a szakmai szervezetek és a tanárok általános elvárásaival és a társadalmi egyeztetésen megfogalmazott javaslatokkal.

Kásler Miklós közölte: az új kerettantervek modern pedagógiai, módszertani elvekre épültek, és az egyes kompetenciaterületek fejlesztése hangsúlyosabb, a tananyagok tartalma korszerűbb. Az új kerettantervek minden tantárgy esetében azonos módon épülnek fel, megnevezik és tárgyalják a tanulás és a gondolkodás alapjait, a fogalmakat, az ismereteket, a fejlesztési feladatokat.

A magyar nyelv, a magyar és az egyetemes irodalom, a történelem és az ének-zene tárgyak korszerű módszerekkel, válogatott tartalmakkal biztosítják a magyarság kulturális kincseinek, 1100 éves hagyományainak, gondolkodásmódja változásainak, történelmi tapasztalatainak megismertetését, megszerettetését – mutatott rá. A kortárs irodalom tanítására fordítható órakeretben a szaktanár szabadon dönthet a tanítandó szerzőkről, illetve művekről. A természettudományos tárgyak kerettantervei a gyakorlatban alkalmazható tudást, természettudományos gondolkodást középpontba állító, úgynevezett „science típusú” tananyagot határoznak meg.

Kitért arra is: szakirányú továbbtanulásnál fakultációs órák egészíthetik ki a tananyagot. Matematikából hangsúlyossá tették a mindennapi életben alkalmazható ismereteket. Nem szűnnek meg a korábban szabadon választható tárgyak kerettantervei sem – jelezte. Az iskolák továbbra is használhatják például a sakk, a filozófia, a honvédelmi ismeretek vagy a vitorlázás kerettanterveit.

A pedagógusoknak a miniszter azt üzente, hogy

kőre építkezzenek, mert a kő megmarad, minden más elszalad.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére